Warsztaty będą teoretycznym i praktycznym wprowadzeniem do nowej nauki sieci oraz zasad wykorzystania wizualizacji sieci do analizy dużych zasobów danych.
Pierwszym punktem warsztatów będzie wprowadzenie teoretyczne do tematyki nauki sieci: genezy i głównych kategorii analitycznych. Zaprezentowane zostaną także aplikacje wizualizacji sieci zarówno w projektach naukowych jak i działaniach kulturowych.
Druga część warsztatów będzie miała charakter praktyczny. Uczestnicy warsztatów zapoznają się z Gephi, czyli najpopularniejszym obecnie oprogramowaniem do wizualizacji sieci. Omówione zostaną kwestie związane z obsługą interfejsu programu i jego otwartą „wtyczkową” strukturą. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się także, jak formatować i wprowadzać do niego dane. Ostatnim elementem będzie formatowanie i filtrowanie sieci oraz eksport przygotowanych wizualizacji do różnych formatów graficznych.
Na zakończenie uczestnicy poznają otwarte narzędzia, które mogą być wykorzystane do pobierania danych (data scrapping) ze stron internetowych i portali społecznościowych. Uczestnicy zapoznają się z oprogramowaniem, które pozwala pobierać dane relacyjne m.in. z Wikipedii, Facebooka czy serwisu YouTube. Następnie pobrane w ten sposób dane będą wizualizowane w formie sieci.
Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich zainteresowanych wykorzystaniem wizualizacji sieci we własnych działaniach kulturowych, naukowych i badawczych.
Shared Cities: Creative Momentum is a European cultural platform addressing the contemporary urban challenges of European cities. SCCM is a joint project of Goethe-Institut (DE), Czech Centres (CZ), reSITE (CZ), Academy of Fine Arts and Design in Bratislava (SK), Association of Belgrade Architects (RS), Hungarian Contemporary Architecture Centre – KÉK (HU), Katowice City of Gardens (PL), KUNSTrePUBLIK (DE), Mindspace (HU), Old Market Hall Alliance (SK), Res Publica – Cities Magazine (PL). Co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union.
adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa UMCS, medioznawca i cyfrowy humanista, zajmuje się edukacją medialną, ludologią, cyberkulturą, teorią i praktyką wizualizacji wiedzy, nową nauką sieci. Autor książki Gry komputerowe w perspektywie antropologii codzienności (Toruń 2014). Redaktor pierwszej monografii naukowej poświęconej humanistyce cyfrowej pt.: Zwrot cyfrowy w humanistyce (Lublin 2012). Redaktor naukowych portali internetowych. Współpracował m.in. z Narodowym Instytutem Audiowizualnym, Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN, Fundacją Nowoczesna Polska, Ośrodkiem Brama Grodzka Teatr NN, Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku, Fundacją 5Medium, Muzeum Miasta Gdyni. Prowadzi bloga rbomba.pl.