Podczas wykładu przedstawione zostaną okoliczności powstania budowli oraz jej cechy architektoniczne. Następnie omówione zostaną obiekty o zbliżonej formie: teatry i sale koncertowe wznoszone w tym samym okresie przez architektów związanych ze środowiskiem twórców katowickich, które ostatnio poddano renowacji i świetnie dziś funkcjonują.
Celem wystąpienia jest zwrócenie uwagi na fakt, że obiekt katowicki, z punktu widzenia funkcji, ma charakter budowli teatralnej i gdyby nosił na sobie etykietę „teatr”, nikt nie poddawałby dyskusji faktu, że po kilkudziesięciu latach użytkowania powinien zostać poddany renowacji. Marginalnie wspomniany zostanie podczas wykładu także casus „Pałacu Republiki” w Berlinie i jego dzieje.
Shared Cities: Creative Momentum is a European cultural platform addressing the contemporary urban challenges of European cities. SCCM is a joint project of Goethe-Institut (DE), Czech Centres (CZ), reSITE (CZ), Academy of Fine Arts and Design in Bratislava (SK), Association of Belgrade Architects (RS), Hungarian Contemporary Architecture Centre – KÉK (HU), Katowice City of Gardens (PL), KUNSTrePUBLIK (DE), Mindspace (HU), Old Market Hall Alliance (SK), Res Publica – Cities Magazine (PL). Co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union.
Historyk sztuki zatrudniona w Uniwersytecie Śląskim i Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Specjalizuje się w badaniach nad sztuką nowoczesną i współczesną, zajmuje się też metodami interpretacji dzieł sztuki oraz historią urbanistyki. W latach 1983–1988 studiowała w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, uzyskując tytuł magistra na podstawie rozprawy napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Jana K. Ostrowskiego. W 1997 roku uzyskała tytuł doktora w Uniwersytecie Wrocławskim, przedstawiając dysertację o pałacach i zamkach górnośląskich, napisaną pod opieką naukową prof. Dr hab. Ewy Chojeckiej. W 2007 r. uzyskała habilitację w Uniwersytecie Warszawskim prezentując publikację „Chaos i uporządkowanie. Dylematy architektoniczne na przemysłowym Górnym Śląsku w latach 1763–1955”. W ramach projektu Design Silesia przeprowadziła projekt badawczy, którego efektem jest m.in. publikacja „Ikony dizajnu w województwie śląskim”.